Arrow top

Indonesië, gordel van Smaragd

Deze boeiende exploratiereis brengt je in contact met de minder gekende eilanden van deze machtige archipel. Nu eens sta je oog in oog met etnische minderheden en hun tradities, dan weer wandel je door gebieden waar de koloniale erfenis goed bewaard bleef. In Bali beleef je het hindoeïsme in zijn geadapteerde vorm. Je maakt boeiende wandelingen door wouden of langs vulkanen; je snorkelt en gaat op zoek naar de bekende Komodo-varaan. Kortom, een sublieme reis voor wie het eens echt 'anders dan anders' mag zijn!

Neem zeker ook een kijkje op de pagina van onze Nusa Indah rondreis naar Indonesië!

Programma: Indonesië - Nusa Indah rondreis

Cultuur
Natuur
Kindvriendelijk
Beweging

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Indonesië is gezegend met prachtige eilanden en een formidabele diversiteit aan fauna, flora, etnische volkeren, vulkanen... Wat het zo moeilijk maakt dit land als 1 natie te zien.” - Reisleider Indonesië Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Indonesië. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – JAKARTA (JAVA)

Vanuit Brussel vliegen we naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië op het eiland Java.

Dag 2

JAKARTA

Wanneer we aankomen in Jakarta gaan we onmiddellijk naar het ANARA AIRPORT HOTEL.

Dag 3

JAKARTA – PANGKALAN BUN – KUMAI (KALIMANTAN)

Met onze ontbijtbox onder de arm maken we ons klaar voor de vroege vlucht naar Pangkalan Bun, een klein stadje in het centrale deel van Kalimantan. Kalimantan is de naam voor het Indonesische deel van het eiland Borneo. Na een korte rit komen we aan bij het haventje van Kumai, aan de monding van de gelijknamige rivier. We gaan aan boord van een typische Indonesische boot of klotok, en varen door het oudste regenwoud ter wereld naar het Tanjung Puting Nationaal Park. Met een beetje geluk spotten we langs de oevers van de rivier krokodillen, neusapen, langstaart makaken en tropische vogels waaronder de neushoornvogel. Na de lunch maken we voor het eerst kennis met ‘de man van het woud’: de orang-oetan. Bij het voedingsstation van Tanjung Harapan ontmoeten we de half wilde mensapen van dichtbij. Het is een echte belevenis om te zien hoe deze gerehabiliteerde dieren tevoorschijn komen en behendig langs de takken van eeuwenoude bomen slingeren. Vol bewondering kijken we toe hoe ze op enkele meters van ons smullen van hun maaltijd. We dineren en overnachten in de eenvoudige RIMBA LODGE, te midden van het nationale park. (O,L,D)

Dag 4

KUMAI: TANJUNG PUTING NATIONAAL PARK

We starten de dag met een ontbijt. Via de kronkelende rivier varen we de diepe jungle in. We trekken naar het bezoekerscentrum van Pondok Tanggui. In deze rustige omgeving krijgen de orang-oetans melk en bananen voorgeschoteld. Tegelijkertijd leren ze om in het oerwoud hun basisvoedsel, zoals bladeren en vruchten, te zoeken. We genieten van onze lunch klaargemaakt op onze klotok. Diep in de jungle bereiken we Camp Leakey, genoemd naar Louis Leakey, een onderzoeker die het evolutionaire verband tussen mens en mensaap wilde aantonen. Hij deed dit samen met Dian Fossey, Jane Goodall en Biruté Galdikas. Laatstgenoemde verricht hier tot vandaag de dag onderzoek. Aan de steiger worden we opgewacht door enorme mannetjesapen met hun indrukwekkende wangzakken en moeders met baby’s. In deze rustige, natuurlijke omgeving wordt het oorspronkelijk dieet van deze roodharige apen aangevuld met vruchten, melk en knollen. Velen werden hier als baby ondergebracht en worden langzaam terug gerehabiliteerd. Na deze unieke ervaring keren we terug naar de lodge voor ons diner en de overnachting. (O,L,D)

shutterstock_53338126_(Medium)

Dag 5

KUMAI - SURABAYA - BROMO (JAVA)

Na het ontbijt genieten we een laatste keer van de prachtige omgeving. Door enorme bosbranden in 1997 en 1998 werd een groot deel van het woud vernietigd. Daarom nemen we nu deel aan het heraanplantingsproject, zodat ook wij iets bijdragen aan het herstel van dit unieke regenwoud. Na een deskundige uitleg van de ranger kan ieder van ons een zaailing naar keuze planten. Iets verderop bezoeken we Sekonyer, het dorpje waar de Dajaks wonen en dat zich in de jaren 70 moest verplaatsen net buiten de grens van het nationale park. Na de lunch op onze boot rijden we vanuit Kumai naar Pangkalan Bun en nemen we onze vlucht naar Surabaya. Na aankomst rijden we naar het Bromo Tengger Semeru Nationaal Park waar we dineren en overnachten in het stijlvolle PLATARAN BROMO. (O,L,D)

Dag 6

BROMO TENGGER SEMERU NATIONAAL PARK

De Bromovulkaan is misschien wel de bekendste vulkaan van Indonesië. Het is de heilige berg van de Tengerrezen, een volk uit het omliggende gebergte dat er elk jaar tijdens een ceremonie een zoenoffer brengt. Mensen komen samen op de rand van de berg en werpen groenten, fruit en bloemen in de krater. We staan vroeg op en rijden naar een uitkijkpunt vanwaar we de prachtige zonsopgang boven dit eindeloze landschap bewonderen. In de verte zien we de hoogste vulkaan van Java, de Semeru, boven het landschap uittorenen. Onze ontbijtbox, klaargemaakt door het resort, verorberen we met een warm soepje in een van de vele lokale eetkraampjes. Hierna rijden we over de zandzee tot aan de voet van de Bromo. Te paard beklimmen we het laatste stuk tot aan de kraterrand waar we opnieuw en deze keer van heel dichtbij genieten van dit schitterend natuurfenomeen. We keren terug naar het hotel voor een deugddoende brunch. Na een verfrissende douche of korte siësta ontmoeten we de lokale landbouwers op hun velden. Aangelegd op de schaduwrijke heuvels voorzien deze plantages hen van een variëteit aan groenten en kruiden. We ontdekken hoe zij hun gewassen kweken met traditionele technieken en materialen. Nadien genieten we van de vruchten van hun werk en ontspannen in een van de plaatselijke hutten. Diner en overnachting in het hotel. (Vroege koffie/thee,Brunch,D)

shutterstock_700484761_(Large)

Dag 7

BROMO – IJEN NATIONAAL PARK

Deze voormiddag krijgen we de tijd om even te ontspannen. Na een vroege lunch rijden we door naar het treinstation van Probolinggo waar we de trein nemen met eindbestemming Banyuwangi. Het meest oostelijke puntje van Java kent een koel klimaat, uiterst geschikt voor koffieplantages die voor het merendeel nog werden aangelegd tijdens de Nederlandse kolonisatie. Banyuwangi is onze uitvalsbasis voor een bezoek aan de Ijen vulkaan en zijn zwavelontginning. We nemen onze intrek in het IJEN RESORT en genieten hier van een laat diner. (O,L,D)

Dag 8

IJEN NATIONAAL PARK

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de plantages van Kaliklatak. Hier komen we meer te weten over de teelt en verwerking van bergcultuurgewassen zoals koffie, cacao, kruidnagel, nootmuskaat en rubber. De plantage is 1.000 hectare groot en was oorspronkelijk eigendom van een Nederlands bedrijf, tot het in 1957 in handen kwam van de huidige Indonesische eigenaars. Vanop het hoogste punt, zo’n 850 meter boven de zeespiegel, worden we getrakteerd op prachtige panorama’s met zicht op Bali, de Blambangan Peninsula en de Straat Bali. We lunchen op de plantage en genieten van een vrije namiddag. We dineren en overnachten in IJEN RESORT. (O,L,D)

Dag 9

IJEN NATIONAAL PARK – KUTA (BALI)

Ijen is een complex van stratovulkanen op de uiterst oostelijke top van het eiland Java. Kort na middernacht nemen we de 4x4 jeep naar de Kawah Ijen vulkaan, het toneel van intensieve zwavelontginning. ’s Nachts zijn we getuige van een uniek fenomeen waarbij blauwe vlammen in de krater branden. Deze ontstaan door zwavelgassen die aan hoge temperaturen ontsnappen uit de scheuren van de rotsen. Eenmaal afgekoeld wordt de zwavel felgeel. Bij zonsopgang zien we vanop de kraterrand het prachtige turkooizen kratermeer, het meest acidische meer ter wereld. Na deze uitzonderlijke ervaring keren we terug naar het hotel voor het ontbijt. Even later gaan we aan boord van de ferry die ons naar Bali, 'het Eiland der Goden', brengt. Een uurtje later zetten we voet aan wal en rijden we door tot in Kuta. We lunchen onderweg en dineren en overnachten in het ARYADUTA BALI. (O,L,D)

Dag 10

KUTA – DENPASAR – TAMBOLAKA (SUMBA) – WAITABULA

Na het ontbijt vliegen we vanuit Bali naar het uiterst oostelijke deel van de archipel en landen rond de middag in Tambolaka op het eiland Sumba. Het groene, vruchtbare westen waarborgt een thuishaven voor twee derde van de Sumbanese bevolking, die zich naast rituele zaken hoofdzakelijk bezighoudt met het cultiveren van rijst, koffie, cashewnoten en kopra. Bij aankomst lunchen we in een lokaal restaurant waar het personeel opgeleid en gesteund wordt door de Sumba Hospitality Foundation, geleid door een Belgische dame uit Aalst. In de Talasi Estate Factory tonen de lokale landbouwers ons hoe de cashewnoten na de oogst worden verwerkt en verpakt voor de export. Daarnaast wordt hier ook de gekende Sumba koffie verwerkt. We genieten dan ook na het bezoek aan de fabriek van een heerlijk kopje koffie of cashewmelk. Hierna trekken we naar de top van de Lendongara heuvel voor een magnifiek panoramisch uitzicht over het noordoosten van het eiland. Ook tijdens onze wandeling naar beneden genieten we van deze prachtige omgeving. Na deze eerste kennismaking met Sumba betrekken we de kamers in het comfortabele MARIO HOTEL en genieten we van de mooie locatie aan het witte zandstrand. Diner en overnachting. (O,L,D)

Dag 11

WAITABULA – WAIKABUBAK

We ontbijten en rijden naar het uiterst noordwestelijke deel van het eiland waar ons opvalt hoe sterk de lokale animistische cultuur bewaard is gebleven. In de prachtige kustdorpjes Toda en Ratenggaro vinden we traditionele stamhuizen terug die met hun hoge afgeknotte daken dienst doen als lokale ontmoetingsplaats. Ze vormen tevens de belangrijkste plaats voor rituele voorbereidingen en ceremoniële dodenfeesten. Tijdens deze dodenfeesten onderhoudt de bevolking hun belangrijke en vruchtbare relatie met de geesten van de voorouders. Een Marapu-priester zal de gunstoffers van voedsel aan de voorouders overzien, zodat de achtergebleven familie gezegend wordt met rijkdom en geluk. We wandelen hier rustig rond en maken kennis met de lokale bevolking om vervolgens te lunchen in een lokaal restaurant in het stadje Tambolaka. Hierna maken we een wandeling in de vruchtbare regio van Waikacura doorheen de rijstvelden en langs de oevers van de rivier. We rijden verder richting Waikabubak, het hoofdstadje van de regio West-Sumba. Onderweg houden we halt bij het traditionele dorp van Jaganara waar we volgens de etiquette ‘permisi’ of toestemming vragen om een bezoek te mogen brengen. Dit doen we door arecanoot, betelblad en kalk aan te bieden dat gretig gepruimd wordt op het eiland! Traditionele dansen vervolledigen het welkom van de dorpelingen. Tot slot bereiken we het luxueuze LELEWATU RESORT in het zuidwesten van het eiland waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 12

WAIKABUBAK – WANOKAKA

Na een heerlijk ontbijt brengen we een bezoek aan de traditionele markt van Waikabubak. Hier zien we dat dit stadje op een vruchtbare vlakte gesitueerd is, 400 meter boven de zeespiegel. Naast de vele soorten groenten en fruit, worden hier ook levende kippen, varkens, en zelfs honden te koop aangeboden. De bedrijvigheid en drukke onderhandelingen zorgen voor een gezellig sfeertje. Vervolgens nemen we een kijkje in een lagere school waar de kinderen ons enthousiast begroeten en uit volle borst meezingen met het Indonesisch volkslied. Een tiental kilometer buiten Waikabubak ontdekken we de dorpjes Ratuwanu en Tambera alvorens we lunchen. Deze namiddag strekken we de benen voor een wandeling in de vallei van Wanokaka waarbij we opnieuw contact zoeken met de plaatselijke bevolking in hun traditionele dorpjes en we uiteindelijk eindigen op het tropische witte zandstrand. We dineren en overnachten opnieuw in ons resort. (O,L,D)

Dag 13

WANOKAKA – WAINGAPU: OOST SUMBA

Na het ontbijt verlaten we het westen en zetten koers dwars door het binnenland richting het oostelijk gelegen Waingapu. In Pasunga treffen we de mooiste, met verfijnde scuplturen versierde graftombes aan. In Pamudiriti aanschouwen we de grandeur van de sterke vooroudervereringen en nemen we een kijkje in de steengroeve. Op bestelling hakken eerst steenkappers de maagdelijke stenen met archaïsch materiaal uit de bodem. Later, wanneer alle voorwaarden van de Marapu-priester zijn voldaan, trekken honderden mannen onder luid gezang deze reusachtige stenen tafels met palmtouwen tot op hun eindplaats. Onderweg ondergaat het landschap een ware gedaanteverwisseling: via de beboste bergen bereiken we de droge savanne van het binnenland. We stoppen in het dorpje Kallu, vlakbij Waingapu, gekend voor zijn prachtige ikat doeken. De geweven doeken, die veelal frontale afbeeldingen van mensen en schedelbomen weergeven, bewijzen dat het voorouderconcept en het aloude geloof nog springlevend zijn. Ikat doeken zijn niet alleen een teken van rijkdom, status, adelijkheid en leiderschap, maar worden ook meegegeven met de doden in het graf. De ikat techniek (afbinden en kleuren) waarbij de scheringdraden voor het weven van kleur en motief worden voorzien, mag enkel toegepast worden in het oostelijke deel van het eiland Sumba. Na de lunch gaan we op weg naar de Tanggedu waterval en maken we enkele korte stops om te genieten van het prachtige maar droge heuvelachtige gebied. Indien de tijd het toelaat genieten we onderweg naar het hotel nog van een mooie zonsondergang aan Puru Kambera Savanne. We nemen onze intrek in het mooie KAMBANIRU BEACH HOTEL & RESORT waar we ook dineren. (O,L,D)

Dag 14

WAINGAPU – ENDE (FLORES) – KELIMUTU

Met onze ontbijtbox onder de arm nemen we de vroege ochtendvlucht richting Ende, de tweede grootste stad van Flores. We maken een tussenstop in Kupang, de hoofdstad van de oostelijke Kleine Sunda-eilanden. Ende is de vroegere thuishaven van de meest beruchte zeerovers van de Kleine Sunda-eilanden. De stad wordt omarmd door de vulkanen Meja en Ia. We lunchen in een lokaal restaurant voor we langs diepe en steile dalen in het ruige landschap het dorpje Moni bereiken. Dit wordt voor ons het vertrekpunt voor een bezoek aan de Kelimutu vulkaan. We nemen onze intrek in de eenvoudige KELIMUTU ECOLODGE en genieten van wat vrije tijd voor het diner. (O,lunchbox,D)

Dag 15

KELIMUTU

Vandaag staan we voor dag en dauw op. Na een deugddoende koffie of thee brengt de bus ons tot aan de top van de vulkaan. De laatste meters klimmen we te voet tot aan het uitkijkpunt. De vulkaan is al lang uitgedoofd, maar rondom ontvouwt zich een fantastisch landschap. Door een gril van de natuur liggen er drie meren op de barre piek van 1.600 meter hoogte. De kratermeren van deze uitgedoofde vulkaan zijn vooral bekend omdat ze van kleur veranderen. Deze kleurwissel gebeurt op onvoorspelbare momenten en gaat dan ook gepaard met allerlei lokale legendes. Hoewel het verschijnsel wetenschappelijk eenvoudig te verklaren is, wordt Kelimutu gehuld in mysteries. Geen wonder dus dat de lokale bevolking zich nog steeds gedwongen voelt om precies op deze plek voedseloffers te brengen. Na een korte klim naar het hoogste punt genieten we van een verbazingwekkend snelle zonsopgang. Na dit spektakel dalen we opnieuw af voor het ontbijt en een vrije ochtend. Na de lunch maken we een prachtige natuurwandeling langs de lokale dorpjes, rijstterrassen en geurende kruidnageltuinen. We dineren en overnachten nogmaals in de KELIMUTU ECOLODGE. (O,L,D)

shutterstock_1516687181_(Large)

Dag 16

KELIMUTU – LABUAN BAJO

Met onze ontbijtbox rijden we naar de luchthaven en nemen we de vlucht naar Labuan Bajo, een vissersdorp aan de westkust van Flores. Labuan Bajo wordt onze uitvalsbasis voor een bezoek aan Komodo Nationaal Park. Na aankomst verkennen we de markt en het dorpje. Lunchen doen we vandaag in een lokaal restaurant aan de haven. Nadien nemen we onze intrek in het luxueuze SUDAMALA RESORT KOMODO waar we genieten van een vrije namiddag. We dineren en overnachten in het resort. (ontbijtbox,L,D)

Dag 17

LABUAN BAJO: KOMODO NATIONAAL PARK

Na een vroeg ontbijt vertrekken we bij zonsopgang en varen we door een adembenemend zeelandschap voorbij grillig gevormde eilandjes die volstrekt onbewoond zijn. Langs minuscule vissersdorpjes die tegen de eilandjes vastgekleefd lijken, varen we het Komodo Nationaal Park binnen. Onder begeleiding van een ranger gaan we op zoek naar de reuzenvaranen die al van voor hun ontdekking tot de verbeelding van de autochtone bevolking spraken. Jarenlang vormden ze de inspiratie voor tal van mythen waarin draken de hoofdrol spelen. Tijdens een boeiende wandeling genieten we van een overweldigend uitzicht op de zeestraten van de eilanden rondom. Bovendien zullen we de Indo-dino’s kunnen bekijken in hun natuurlijke habitat, terwijl de parkwachters er waakzaam op toezien dat we niet te dicht in de buurt komen. Op het menu van de komodovaraan staan naast levende prooien ook kadavers van groot wild die ze eerder gedood hebben met hun giftige beten. Jaarlijks wordt het aantal komodovaranen nauwlettend geteld op 29 verschillende locaties. Ondanks hun status van kwetsbare dierensoort blijft hun aantal tegenwoordig stabiel. We genieten van een picknicklunch in de cafetaria van de rangers. We nemen ook even de tijd om te gaan snorkelen aan het bekende Pink Beach waar we ons verbazen over de rijke onderwaterwereld. Na dit avontuur varen we terug en genieten we van een prachtige zonsondergang boven de Floreszee. We dineren en overnachten in het resort. (O,picknicklunch,D)

shutterstock_1312944464_(Medium)

Dag 18

LABUAN BAJO – DENPASAR (BALI) - UBUD

Na een laatste ontbijt in het resort worden we overgebracht naar de luchthaven van Labuan Bajo voor onze binnenlandse vlucht naar Denpasar in Bali. Bij aankomst genieten we onderweg van een lunch en nemen onze intrek in PLATARAN UBUD HOTEL & SPA waar we zowel dineren als overnachten. (O,L,D)

Dag 19

UBUD

Vandaag verkennen we het binnenland van het wereldbekende eiland Bali. We bezoeken als eerste het Sangeh Apenbos, een beschermd natuurpark van 14 hectare geliefd onder Balinese koppels voor het nemen van huwelijksfoto’s. Het park huisvest een prachtige Balinese tempel daterend uit de 17e eeuw en is de woonplaats van honderden langstaart makaken die hier de hoofdattractie vormen. Hierna maken we een mooie wandeling doorheen de gekende rijstterrassen van Tegallalang in de buurt van het kunststadje Ubud waar we lunchen in het gezellige centrum. We rijden vervolgens naar de Koningstempel van Taman Ayun die ons toont hoe belangrijk het hindoeïsme hier is. Gebouwd tijdens de gouden eeuw van de Raja dynastie van Mengwi, in 1634, laat dit omvangrijke en rijkelijk versierde tempelcomplex met haar prachtig park nog steeds een diepe indruk na op haar bezoekers. In de vroege namiddag keren we terug naar ons prachtig gelegen hotel. Zij die willen kunnen wat rondkuieren in de stad of relaxen in het hotel, alvorens we dineren. (O,L,D)

Dag 20

UBUD – DENPASAR – BRUSSEL

Na een uitgebreid ontbijt kunnen we genieten van de faciliteiten van ons hotel of kan er nog wat gewinkeld worden in de buurt. We lunchen nog samen vooraleer te vertrekken naar de luchthaven voor onze internationale vlucht huiswaarts. (O,L)

Dag 21